onsdag 22 maj 2013

Tänder, resa, sommarkurs

Mina tänder. bild: esbe

 Då finns det tre saker att skriva om i dag - tandläkaren, resan och sommaren.

Låt oss börja med tandläkaren och den reflektion som jag gjorde i dag när jag var där.
    En söt tjej i 30-årsåldern (antagligen något yngre) kom ut från tandläkaren, troligtvis hade hon lagat en tand, för kinden såg svullen ut. Plötsligt insåg jag att jag inte är ensam om det! Vi går där, unga och gamla och en del av oss har någon form av besvär som vi nog känner att vi kanske skäms lite över, trots att detta kanske är vad vi människor har som det mest gemensamma problemet. Det handlar inte bara om att man småäter eller att man inte borstar tänderna. På något vis så bara är det så, människor som alltid sköter sina tänder behöver också göra något mer än att ta bort tandsten mellan varven. Men varför är det så skrämmande och så skuldfyllt att behöva laga tänderna. Jag tror inte att jag är ensam över att känna så. Det är kanske dags att försöka känna något annat.
    Jag är extremt glad över att ha hittat den tandläkare som jag går till. Hon är så duktig! Hon gör aldrig fel och är lätt på handen.
    Jag drog ut en tand i dag. På bilden ovan så är det kindtanden längst ner i bild. Tittar man noga ser man att den är trasig. Skönt att vara av med den. Tanden som är fristående har fått sig en rotfyllning och ett nytt tandhölje. Den tanden kommer hålla bäst av allihopa!

Rädda magen. bild: esbe
Nästa sak att skriva om är väl resan utomlands. För första gången känner jag viss oro inför att få magsjuka och andra konstigheter. Kanske mest för att jag ska vara borta en hel månad. En snäll kvinna på Apoteket hjälpte mig att införskaffa lite hjälpgrejer. Däribland mjölksyrabakterier. Har redan börjat äta, det var visst bra att göra det i förebyggande syfte...

Gå en kurs. bild: esbe
Och så sommaren. Eftersom jag har sökt olika typer av utbildningar inom ekonomi till hösten så var det ju lika bra att sätta igång att göra något under sommaren. Matte får det bli. Hoppas jag ska lyckas plugga lite redan under resan, eftersom jag ser det som bra att ha öppnat för att snabbt klara av kursen. Det är en nätkurs, och även om jag tänker göra den på halvfartstid så är det ju bra att ha alla kunskaper så snabbt som möjligt. Vissa grupparbeten ska göras och det kan ju i värsta fall ta längre tid, då hänger det ju inte bara på en själv. I dag kom kursmaterialet. Gratis! Man tackar!
Apotek Hjärtats duschgel.
bild: esbe

En liten bonus är Apotek Hjärtats födelsedagspresent: duschgel. Då harm an så man klarar sig ett tag igen... Av någon underlig anledning behöver jag nästan aldrig köpa hygienartiklar av sådant här slag. Får från alla möjliga håll och kanter och oftast precis när det börjar sina i förråden.
     Man tackar!

Inga kommentarer: