måndag 6 maj 2013

Three down, two to go!

Se på myran du late! bild: Esbe
Oj så jag har längtat och fruktat för denna dag och nu är det över! Delsteg tre av fem är klart för att nå promoveringen.

Jag har inte berättat så mycket om vad jag gör, men jag läser alltså ortodox teologi och tradition vid Sankt Ignatios Andliga Akademi, en fantastisk möjlighet som gavs mig när jag precis hade blivit medlem i ortodoxa kyrkan. (Nej, jag ska inte bli präst!)

Faktum är att jag läst denna utbildning först för min egen skulle men allteftersom att tiden har gått har det också blivit mer och mer för kyrkans skull. Hela min värld har förvandlats och jag vet att även om jag känner att jag gör saker för mig själv så gör jag dem inte ensam utan i en enhet. Jag har lärt mig att allt handlar om deltagande och att dela med sig. Det behövs naturligtvis en djupare redogörelse för hur det går att komma fram till en sådan sak.
               Främst handlar det om att kunskapen växer ju mer man delar med sig av den. Med detta menar jag inte bara kunskap som man läser sig till utan jag menar den tysta kunskapen. Bildning snarare än utbildning, levande snarande än läsande. Naturligtvis behövs utbildning och läsande också, men det är viktigt att komma ihåg att det inte är allt.
               I vår värld som är så full av prestige och egoism så är det nästan farligt att säga att ensam inte är stark. Naturligtvis håller alla med, men när det kommer till kritan är vi så vana att klara oss själva i precis allt att vi glömmer bort att dela med oss till andra av det vi själva har - något som (om det nu är det som man är på jakt efter) skulle få vår egen kunskap att växa så det knakar och dessutom ge lyckligare människor.
              
Jag tror att vi alla mår bra av att ibland fundera över hur vi lever och varför vi lever så. Med eller utan en uttalad tro. Och detta blev platsen för mig.

Så, three down, to two go. Sedan är jag klar på Sankt Ignatios för denna gång. Kanske återvänder jag, på vilket sätt vet jag inte idag, men jag vet att jag alltid bär med mig dessa år i mitt hjärta och minns dem med sann kärlek.

Inga kommentarer: