söndag 11 augusti 2013

Matfokuseringen i gången tid och framtid

Femstjärnig frukost?! Och mitt vardagsrum! Bild: esbe
De senaste dagarna har jag inte ägnat matlagning så många tankar. Kaffebryggning och äggkokning har väl varit det närmaste. Men snart börjar Gudsmodersfastan, det vill säga fastan inför Guds Moders avsomnande. Den fastan är ganska sträng, det vill säga man följer en vegansk kosthållning.

Fastan i den ortodoxa kristna traditionen handlar om att återvända till ett paradisiskt liv och ge livsrum åt såväl djur som människor, detta gör vi genom att gå över på en kost som är fri från animaliska produkter. Jag tänker försöka ägna fastan åt att göra enkla, billiga veganska måltider som inte tar massor av tid och ork från den fokus som man bör ha på den andliga delen av livet. Detta kommer också att resultera i enkla veganska recept (hoppas jag) som jag kan dela med mig av på Middagshjalpen.se.

Inga kommentarer: