onsdag 21 augusti 2013

Torrvarors ekonomiska fördelar

Långsamt så är det inte bara att jag vet att det är billigare att göra saker själv, jag ser det med egna ögon, skaffar mig faktabevis. I dag var det kikärtor som fick bli illustrationen.

Ekologiska färdiga kikärtor (390 g) hos en av de billigare mataffärerna kostar 9.90, en förpackning torkade kikärtor (500 g) kostar 12.90 på en annan väldigt billig mataffär. Tyvärr har jag inte beräkningarna i gram här, men när de är kokta så tar de upp 18 dl utrymme i mina burkar, det är sex burkar.

Dagens och kvällens arbete med kikärtorna påbörjade också mitt arbete att gå mot att använda glasburkar och inte plastburkar. Det är dags att vinka farväl till plast så långt det är möjligt och detta är steg 1, för mig och för omvärlden.

Glasburkar går utmärkt att frysa om de inte är fulla hela vägen. Vätska sväller när den fryser.

Kikärtor för 12.90 kr, exkl salt och el. Bild: esbe.

Inga kommentarer: