måndag 9 september 2013

Ekonomi för plånbok och själ

Gamla växtodlingar. Bild: esbe.
I helgen fick jag möjligheten att låna en väns bil för en längre resa, som vi var tre stycken som skulle genomföra. Detta gav mig lite extra tid att handla hem sådant som jag i vanliga fall köper i småpack för att det blir för tungt att bära från affären.

Det blev 10 kg tvättmedel, förtjänst 3 kr/kg, vilket innebär 30 kronor sparat. 18 kg jord, som jag annars skulle ha köpt i halvstorleken, vet dock inte priset för denna. Däremot så vet jag att jag kommer att kunna plantera egna örter och växter av olika slag tack vare denna jordsäck, vilket i sig blir en besparing både när det gäller presenter till andra och att ha egen kryddodling.

Naturligtvis kommer jag få betala bensinpengar, men det kändes ändå väldigt bra att kunna göra såhär, eftersom bilen ändå var i rullning på väg från vännen så blev det inte många kronor som gick åt för bensinförbrukningen.

En sak till som gör det så skönt med bilen, är just att delar av stressen över att få saker fixade försvinner. Med en bil blir mycket enklare. Det finns en miljöaspekt att ta in, men samtidigt så kommer alltid den där känslan av vad världen kräver av en och känslan av vad man vill och hinner göra. Kanske ska man förvänta sig att världen ser till att fixa så att miljöförstöringen när det gäller bilar blir bättre och så kan man förvänta sig att jag väljer bättre matprodukter? OCH att jag väljer att cykla när jag faktiskt inte behöver ta bilen.

Inga kommentarer: