söndag 22 september 2013

Hemmaodlat

Basilika på väg att planteras. Bild: esbe.
Glömde att skriva in två peppar-plantor på min in-lista, den som gav mig dem gav mig dessutom några extra pepparfrukter som jag ska plocka fröna ur och sedan plantera för att få fler plantor... Killen som gav mig plantorna tipsade lite om hur man ska göra med ljus under vintern. Älskar bytesgrupperna som har uppstått på Facebook, människor kunskap har börjat sprida sig mellan varandra på ett helt annat sätt än förut. Alltifrån plantodling till vilken plats det är bäst att hämta banankartonger på!

Min ganska nyss planterade basilika har redan två nya bladpar precis ovanför jordtäcket! Den växer så det knakar!

Denna vecka har jag satt fler basilika-toppar för rotning och hoppas på att ha ett antal så att jag småningom kan våga göra hemmagjord pesto med mera.

Av en av pepparfrukterna (jag pillade ur kärnorna först) har jag gjort smaksatt olivolja, det receptet fick jag via Middagshjälpen.se. Blev väldigt glad när jag snubblade över det, eftersom det innebär att jag kan göra fina hemmagjorda presenter på det viset. Tror till exempel att min mamma skulle bli väldigt glad över en sån present.

Inga kommentarer: