måndag 30 september 2013

Pedersen bättre än Sandemo

Höstmys. Bild: esbe.
Inget går upp emot en god bok om höstkvällarna. Jag är inte så bra på att få till det myset, men ibland händer det. Ikväll satsade jag på att läsa ut del 3 av 40 i bokserien om Raija. Den heter Huldreplatsen och skildrar hur den unga Raija tillsammans med tre barn, varav två är hennes egna och tre vänner, Reijo, Tarja och Taavi, gett sig ut på vandring. Mitt i en snöstorm springer de på en övergiven by, där de bosätter sig i ett av husen.

Raija är en bestämd kvinna. Hon vet hur hon vill ha det och ser till att få det så. Reijo är djupt förälskad i henne, men de är bara vänner. Tarja och Taavi är till en början svåra att få grepp om, men också vilka de är visar sig snart.

Eftersom jag inte har läst någon annan bok ur serien, så känner jag att det väcks frågor i mig som skulle kunna få svar genom de två tidigare böckerna.. Hur kom de ut på denna vandring? Vilka är de egentligen? Vilka är människorna i Raijas tidigare liv?

Bente Pedersen skriver på ett bra sätt. Jag tycker betydligt bättre om denna författarinna än Margit Sandemo. Trots att jag bara läst en bok ur serien. Jag vet inte varför. Kanske fångar hon upp det lidelsefulla hos människor bättre. Kanske är det också något verkligare över de människor som jag har mött i denna bok, mot människorna i Isfolket. Jag har i och för sig inget emot andlighet och det förekommer även i Raija-serien, men det är en skillnad mellan dem.

Får du möjlighet så tycker jag absolut att du ska prova att läsa dessa böcker. Jag kommer själv gå på jakt efter fler i serien.

Inga kommentarer: