tisdag 29 oktober 2013

Att orka med vardagens matlagning.

Hösten är vacker, men ibland
blir jag trött. Bild: esbe.
Hur inspirerande det än är med Middagshjälpen så orkar man inte alltid. I dag köpte jag färdig lasange och tänker njuta av den. (Oavsett om det är hästkött i eller inte...).

Min ork är sådär, det är höst, det är mycket att göra, allt går inte som jag vill.. Det är ohållbart att köpa lunch på universitetet, så ibland så får det bli färdigmat. Men snart så är jag igång igen och lagar mat. Kanske min egen köttfärssås, som också ligger som recept på Middagshjälpen.

En termin, för några år sedan när livet var urjobbigt, så åt jag lunch i universitetets restaurang nästan varje dag, ekonomin höll för det. Jag skulle kunna göra i stort sett samma nu också, men livet ser annorlunda ut. Mina drömmar och planer för framtiden har börjat fixeras och jag behöver hitta vägar att få pengarna att räcka till och till och med (helst) växa på sparkontot. Samtidigt vill jag förstås inte vara snål mot mig själv eller någon annan, så det gäller att hitta en vettig balans.

Nu behöver jag hitta andra sätt att pigga upp mig och livet är inte jobbigt, det är ljuvligt. Det är bara höstens mörker som gör mig låg och lite orkeslös. Då får man försöka hitta utvägar. Göra mycket av vad det än är, när orken finns och försöka fylla upp resten av tiden med glädjeämnen, utöver de måsten som helt enkelt finns för att få allt att rulla på.

Hur gör du för att orka med matlagningen i vardagen?
Hur tänker du kring den ekonomiska balansen vs livsbalansen?

Inga kommentarer: