fredag 25 oktober 2013

Konsumentmakt

Hur stor är konsumentmakten?
Bild: esbe.
En vän kommenterar ett inlägg på Facebook: "Klimatkrisen kommer aldrig kunna lösas genom konsumentmakt[...]"
Väldigt kort sammanfattat så är det just detta han menar och lägger sedan ut i ett långt textsammanhang. Det har fastnat lite i mig. Visst sjutton spelar konsumentmakt in?! Jag minns när alla tandkrämstuber hade kartonger och det blev något slags uppror där man tog tuberna ur förpackningen som man lämnade på hyllan och tog endast med sig tandkrämen till kassan. I dag finns det väldigt få tandkrämstuber med extra kartong.

Han kommenterar vidare: "Det är absurt med alla val mellan dyra ekologiska produkter eller billiga icke-ekologiska[...]" Jo, jag håller med. Det är galet att mycket av det ekologiska är så mycket dyrare. Men det är än mer absurt att vi svenskar procentuellt sett har lägre matkostnader än någonsin! Det finns de med dåligt med pengar (jag själv mellan varven), men man får väl låta bli att köpa kaffe då! Eller så köper man kaffe och låter bli att gå ut och fika - man får bjuda hem kompisarna. Det finns många sätt till ett trevligt socialt liv. Ska jag gå ifrån ämnet ytterligare, kan jag ju säga att jag är mer upprörd över att nätkostnaden hos vattenfall går på 300 kr - i månaden! Man kunde ha det så mycket roligare för de pengarna... (Detta har lett mig till en annan tanke, men för att inte ta ut något i förskott så berättar jag mer om den senare, om jag kommer till skott ordentligt med den.)
Lite senare i inlägget menar han att man måste vara rik och medveten för att det ska lyckas - jag håller alltså inte med. Man mår inte dåligt av tankearbete, oavsett antalet kronor på bankkontot. Vissa saker, som giftet i bananer, missar man bara inte. Det är ganska enkelt att bara välja bort bananerna, om man anser att ekologiska är för dyra. Visst, det är mättande men i värsta fall får man väl ta med sig en macka hemifrån istället, eller ett äpple såhär när de svenska är lätta att få tag i.


Däremot håller jag med honom om att "Det krävs kraftfulla kollektiva reformer, och grundläggande förändringar i systemet för att lösa klimatproblemen." För vi behöver ha förändrade vanor från två håll.

Och hans avslutande ord kan jag inte säga emot: "Verkligen inte fel att handla ekologiskt, men helt fel att lägga tilltro till det [d v s tanken om konsumentmakt, min kommentar] som primär metod för förändring av problemen." Nej, kanske är den inte primär, men jag tror inte heller att den är sekundär.

Vad tänker du?!

Inga kommentarer: