lördag 31 maj 2014

Att vara tacksam



På Facebook flödar det just nu tacksamhets-utmaningar av diverse slag. Jag fick den mest ansträngande, att räkna upp tre saker jag var tacksam för under sju dagar och till det välja att utmana tre vänner varje dag. Jag klarade av det någotsånär. Men det påminde mig om en tacksamhetsutmaning som jag fick för ungefär ett år sen. En "utmaning" att på morgonen tänka ut allt jag var tacksam för från gårdagen - det inkluderade även känslor, sådant jag hade upplevt som bra och sådant jag hade upplevt som dåligt eftersom allt är en del av livet.

I en situation där något är till synes irriterande och jobbigt för både en själv och andra, så kan man faktiskt finna saker att vara tacksam för. Jag har börjat leta mig tillbaka till den känslan. Att tågresorna från Stockholm och norrut krånglar för närvarande, är inte så farligt om man inser att vi ändå har andra färdsätt att tillgå. Det blir kanske lite krångligare och tar längre tid, men vi kommer fortfarande från punkt a till b. Vi har inte krig, vi har inte någon egentlig svält. Möjligen skulle vi alla behöva lära oss att tänka mer på varandra, såväl fattig som rik.

Jag har en utmaning till mig själv, som gärna andra kan få haka på: Att varje dag finna något att vara tacksam för och att vända något som känns negativt till att vara positivt.

Inga kommentarer: