torsdag 20 december 2007

Hålla värmen

Det är kallt här, bara 18-19 grader, jag fryser - på riktigt! Och ändå: Jag vet att jag inte ska klaga, jag har vänner som vaknar upp med 14-15 grader varje dag och som bäst kommer upp i 18-19 i huset. Jag har i alla fall en jämn värme och någon som jobbar på att hitta felet på fjärrvärmen. Så snart jag känner att jag fixar den råa luften ska jag byta ut det sista av nattkläderna och krypa in i dagkläderna istället. Kommer jag mig dessutom för att laga lite lunch på spis eller i ugn så får jag ju upp värmen avsevärt.

Detta med att folk här i Sverige tycker att det är kallt när det är 18 grader inomhus är sannerligen ett i-landsproblem. Vi borde lära oss att hålla 18 grader, för det skulle sänka uppvärmningskostnader och dessutom på så sätt spara miljön en aning. Kanske vi inte skulle behöva elektriciteten från länderna i öst, om vi alla kunde dra ner på värmen en aning?

1 kommentar:

Anonym sa...

fast det är jobbigt att frysa, hade jag 18 grader inne skulle jag få ligga under täcket för jämnan, eller vara påbylsad rejält!