tisdag 29 januari 2008

Helhjärtat

bild: esbe
Höjer handen för att hälsa, men min vän cyklar oseendes förbi. Kanske inte så mycket för att personen i fråga inte vill se mig, utan snarare för att tanken och koncentrationen ligger på något annat i synfält och tankevärld.

Just där, vid det tillfället så ställde jag mig frågan hur ofta jag själv gör så. Det får jag bara reda på om människor som har sett mig, på det sättet jag såg min vän, ger sig till känna och berättar.

I ärlighetens namn tycker jag att det speglar en avspändhet att inte alltid se allt och alla som man skulle kunna se och känna igen, om man bara... ansträngde sig lite extra. Kanske räcker det med att anstränga sig ibland och det är väl där pudelns kärna är.

Man ska veta vad man håller på med, man ska göra det med hela hjärtat... men man måste också kunna slappna av helhjärtat.
Av hela hjärtat, hela tiden, överallt och jämt sjunger Ingemar Olsson, och jag stämmer in!

Inga kommentarer: