torsdag 28 augusti 2008

Datoriserade drömmar

Jag har absolut spelat för mycket TheSims i sommar. Inte för att det utspritt över ett år handlar om så många timmar, men... I natt hände det igen. Jag hade med TheSims-funktioner i mina drömmar!

Här är först en snabbförklaring för er som inte vet vad TheSims är:
Spelet är ett spel där man styr simmars (oerhört lika människor) liv. Man ska se till att de mår bra, att de har pengar, får göra sina toalettbestyr och så vidare (förvisso går de lite självmant också, men man måste ändå ha koll på humörmätare och annat).
Humörmätare - ja, där ser man exakt hur de mår. Behöver de ha lite mer roligt (titta på tv, spela dator, läsa o s v), håller de på att bli tjocka (sätta på radion och göra ett aerobicspass eller två, för att motverka) och så vidare.
I de äldre versionerna hade de som en liten diamant ovan för huvudet, som var grön när allt var okej och som blev röd när det blev riktigt illa.
Man kan klicka på simmarna för att välja olika saker de ska göra (eller klicka på olika saker för att simmarna ska göra något med dem).

I min mycket förvirrade dröm, så hoppade allt mellan att vara "verklighet" och lek i ett dockskåp. Plötsligt så var drömmen ute och flög över skogen och det glimmade till. Drömmen blev förvånad och gick tillbaka och kollade vad glimmet var. Det var en ande som kom flygande. Plötsligt så kunde man klicka på den, och välja om den skulle få en bakelse eller ett glas mjölk när den kom fram dit den skulle ("verkligheten" eller dockskåpet). Drömmen valde bakelse och anden blev så glad och nöjd...

För många år sedan hade jag en annan dröm med TheSims-anknytning. Då hade alla i drömmen humörmätare (diamanter) snurrande ovanför huvudet. Håhå, jaja. Jag säger då det!

Det jag vill ha sagt är alltså: Spela inte för mycket TheSims, det slutar ändå bara med konstiga drömmar!

Inga kommentarer: