lördag 8 november 2008

Dagens språkvård

Ren tvätt... Ett begrepp jag kom att fundera över i och med mina nytvättade kläder som hänger på tork.

På skoj sökte jag på "ren tvätt" och "rena kläder" på google. Det förstnämnda ger åtminstone de tio första träffarna något sånär svar på det jag sökte (alltså "Vad heter det - egentligen?!"). "Rena kläder" fick bara en tredjedel av antalet träffar gentemot "ren tvätt" och det motsvarade inte heller det jag hade hoppats på. Istället handlade det om ekologiska och okej framställda kläder, i alla fall de tio första svaren. Inte för att det är fel att uppnå det resultatet, men det rörde ju inte det jag hade tänkt!

Tittade på projekt Runeberg men det enda jag hittade var en lång vandring bakåt (typ till germanskan) med relativt lika stavning och påpekan att det är besläktat med tvagning. (Som att jag blev förvånad!!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag använder ordet ren tvätt, hehe det där med språkvård kan jag inte hehe

Esbe sa...

Vem kan det?! ;)