tisdag 16 december 2008

Lingvisten talar

"Nytt" prefix*: färdig.

Det finns gånger då man kanske kan ha färdig som prefix utan att det egentligen känns onödigt. Till exempel om man går och köper färdigmat (ni vet de där frysta rätterna som finns i miljarder varianter i affären).

Men ta exemplet som jag råkade hitta på en blogg jag läser. Exemplet som får stå för miljarder andra exempel som jag har hört:

Köp färdigkokt julskinka.

Nog skulle den kunna vara halvkokt, julskinkan. Men det är ju inte så troligt. Och faktum är att affärerna säljer kokt julskinka. Det är i alla fall vad som står i annonserna och på skinkornas etiketter.



*Jag förbehåller mig rätten att kalla även jätte-, färdig- och andra helord för prefix, så länge som de läggs till för att göra något för ordet som de står framför. Vad wikipedia än säger.

Inga kommentarer: