lördag 10 januari 2009

Boktips

Jag bara måste varmt rekommendera en bok som jag håller på med just nu: Poetens liv. Författare är Ellen Mattson.

Boken är rik i språk och variation. Jag har i och för sig upplevt vissa passager i boken som mycket sega, men även där har författarens mästerliga sida skymtats igenom. Mattson är inte bara språkligt duktig, hon har också en förmåga att fånga upp och plita ner de tankar som åtminstone jag ofta missar att plita ner. En av mina favoritliknelser i boken är som följer:
eller om den gamla damen på kyrkogården som frågade om jag forskar i gravskrifter eftersom jag stod med anteckningsboken i regnet och skrev

Men det finns förstås så mycket mer än liknelser. Det är inte bara så att Ellen Mattson skrivit om en poets liv, hon har genom denna bok visat på sin egen poetiska ådra.


Det är nog störst chans att man får tag i Poetens liv på ett bibliotek, men man kan ju försöka också i en bokhandel.

Inga kommentarer: