torsdag 8 januari 2009

Budgettanke

Jag har en tanke med min budget (vi får se hur långt det kommer att hålla).

1) Jag ska bestämma hur mycket jag får lägga på mat, kläder, nöjen per månad. (Kläder behöver jag nog egentligen inte köpa så mycket av, så jag ska försöka låta bli dem, nöja mig med sådana jag ärver och om det kniper gå till Myrorna eller annan andrahandsaffär och införskaffa det jag behöver i byx- och tröjväg.)

2) Får jag pengar på ICA-kortet vilket hittills hänt ganska ofta, får de gå till matbudgeten, om det är för lite för att täcka månadskostnaden fyller jag naturligtvis upp med mina egna pengar till den nivå som jag vill ha på månadskostnaderna.

3) Jag tar ut de antal kronor som jag får lägga på nöjen. Säg att jag bestämmer mig för 200 kronor, då är det dem jag har liggande hemma för nöjesinköp. Restaurangbesök får ingå i matkassan och fika i nöjen. (Frågan är hur man gör med det fika som intas, och bakas, hemma.)

(Hm... jag undrar om alla har fallit för lyxfällan- och överkonsumtionssyndromet? Mig själv inkluderad.)

Och man kanske skulle få ha en pysselbudget också? Lägga ett antal kronor/månad i en hög, så går man och köper sig det man vill ha/behöver för att kunna göra sina små pyssel. Och så måste jag naturligtvis spara undan lite. Men eftersom jag inte har någon hög månadsinkomst kanske det inte blir mer än 50-100 kronor per månad, om det inte händer något storslaget med min ekonomi.

Das war alles!

Inga kommentarer: