lördag 3 januari 2009

Nostalgitripp

Jag blir lite nostalgisk så här om kvällens senare timmar. Det finns ett antal orsaker till det och nostalgin är kopplad helt till de minnen som lokalerna i denna byggnad delar med mig. Mig och ett antal människor.

Kvällens arbetsuppgift (korrektur) är något som jag har längtat lite extra efter i många år. Tyvärr är det väl inget framtidsyrke, annars skulle jag hävda att det är det jag är född till. (Men det kanske går att få människor att förstå vikten av att vårda språket, frågan är bara hur. Ibland får jag liksom känslan av att det är omöjligt att få utvecklingsprocesserna att ändra riktning. Hur stoppar man ett gigantiskt hjul som redan har börjat rulla, undrar jag?)

I den byggnad där jag nu befinner mig finns hon som gav mig ett blått nagellack (mitt första riktigt "alternativa" nagellack). Jag har det fortfarande kvar, det kan eventuellt behöva spädas ut en aning. De som har hjälpt mig att utöka min gemsamling (ja - som någon lista säger så är vi 80-talister otroligt bra på att samla) finns också här. Dem som jag känner igen på stan, hälsar på och plötsligt en dag bara kommer mig för att fråga om skorna jag ska köpa verkligen är okej för en tjej att köpa (vi har aldrig haft några egentliga samtal innan).

Jag har nostalgitrippat i denna byggnad förr. Innan tredje ombyggnationen. Nu börjar här bli så olikt det ursprung som jag minns, att det bara är i vaga sekunder när den numera spejsade hissen påminner mig om de väggar som faktiskt en gång har funnits i detta kontorslandskap.

Detta blev nog en nostalgisk hyllning. Kanske för blottande? För personlig? Jag tror inte det...

1 kommentar:

Jossan sa...

Jasså? Är det verkligen så att 80-talister är samlare.. Då har jag ju iaf nåt att skylla på! ^^