fredag 6 mars 2009

Receptsamling

Sitter och pysslar med min receptsamling. Den växer väldigt långsamt, men det är för att jag vill testa recepten innan de får kliva in i boken där jag har dem samlade. Det är ju ingen idé att spara ett recept som man ansåg för krångligt eller ogott för att vara värt att göra igen.

Nu för tiden finns det tusentals receptsamlingsböcker som heter Mina recept eller något annat lika påhittigt... I mina ögon är det bara ett sätt för försäljarna att få sätta en etta framför 30 (vilket är ett annars ganska normalt pris för en anteckningsbok, om man inte kräver läderpärmar eller så) som inte sticker i ögonen på kunderna.

Min bok är en helt vanlig anteckningsbok. Ja, kanske inte helt vanlig, jag har valt hur jag vill att omslaget ska se ut. Vilken bild som ska finnas på (och den fanns där när jag köpte boken). Dessutom så gör jag flikar i den. Så visst, den är inte så vanlig längre. Förmodligen den enda i sitt slag.

Men det som jag tycker allra mest om med min receptbok, det är för det första att när den är full så är den full av recept som jag vet vad det är för något. Vill jag så kan jag påbörja en ny bok, eller så nöjer jag mig med det som jag har samlat på mig. För det andra så får den mig att vilja laga maträtterna utifrån recepten som jag har på garderobsväggen (för hinner jag flytta innan de är gjorda så åker de flesta i pappersinsamlingen - vem orkar släpa runt på pappersbitar i all oändlighet?!).

Inga kommentarer: