måndag 27 juli 2009

Flisan

"Why do you look at the speck of sawdust in your brother’s eye
and pay no attention to the plank in your own eye? How can you say
to your brother, 'Let me take the speck out of your eye,' when all
the time there is a plank in your own eye? You hypocrite, first
take the plank out of your own eye, and then you will see clearly
to remove the speck from your brother's eye."
-- Matthew 7:3-5

"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget? Hur kan du säga till honom "Låt mig ta bort flisan ur ditt öga" när du samtidigt har en bjälke i ditt eget? Hycklare! Ta först bort bjälken ur ditt eget öga, så att du kan se klart när du ska ta bort flisan ur din broders." (Kombination av kunskaper från existerande Bibelöversättningar och egen översättning från den engelska texten ovan.)


Ett av mina absoluta favoritcitat. Det berör mig på djupet, gång efter annan. Någon annanstans (kanske direkt efter) säger Jesus ungefär "Döm inte, så ska ni inte själva bli dömda. Efter det mått ni mäter ska ni bli dömda." Det kan vara något att tänka på... Precis som citatet "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". De är alla besläktade, uttalade av samme man under samma tidsperiod.
Det är viktigt att gå till sig själv först - av en väldigt enkel orsak: på andra dömer man sig själv. Detta är något som jag personligen vill leva efter, men långt ifrån alltid lyckas med. Då böjer jag knä inför Gud och ber om förlåtelse för de fel jag gjort, vet att jag får min förlåtelse och kämpar vidare. Och ber om förlåt... Och kämpar vidare. I en strid ström med många misslyckanden, men också med saker som jag till sist lyckas med. Det finns alltid en ny kamp att kämpa.
Det viktigaste är dock att det inte bara är andra som har brister... även man själv. Och det är inte bara man själv som har brister, också andra..

Inga kommentarer: