tisdag 22 september 2009

Matproblem

Och så är vi flera som lägger märke till att det slängs för mycket mat. Hela 57 % vittnar SvD om. Då talar vi om privatpersoners slängvanor, att affärer också slänger en massa ätbart är ingen nyhet.

Vad göra åt problemet? Några förslag, från mitt huvud:

Köp inte hem mer än vad du hinner äta upp. Ingen mat är så dyr som den man slänger! Hellre en dyr liten förpackning, än en stor som man inte hinner konsumera.

Titta, lukta, smaka! har jag lärt mig. Mjölken kan vara en vecka gammal, om man tittar på bäst före-datum, men smaka fräscht en hel vecka till.

Blir det mat över? Frys in tills du kan göra en pytt-i-panna! För egen del sparar jag till och med vattnet som jag kokar grönsaker i. En bra soppbas, smakar det för lite så kan jag offra en buljongtärning. Oftast behövs inte det.

Mat i kyl/frys som du inte är förtjust i? Ja, inte är det värt att det ligger där. Kanske någon i din vänskapskrets vill ha den? (Men, kan man ge bort sådant som man inte tycker om själv?! Ja, varför inte???)

Inga kommentarer: