lördag 24 oktober 2009

Datorfritt

Jag har sedan en period haft datorfria måndagar (med vissa undantag - exempelvis om jag har haft väldigt många datorfria dagar precis innan måndagen eller om jag har jobbat, då datorn är ett måste). Det är så jätteskönt!

Under mina datorfria måndagar så frigörs tankar som jag bara har anat när jag har suttit framför skärmen, jag präntar ned dem på papper, berättar dem för vänner och vad mer som nu kan passa att göra med dem. Något jag mer brukar göra är att rensa ut, gå till andrahandsaffärer med det jag har rensat ut och bara känna befrielsen av ytterligare några kvadratcentimeter. Ja, för oftast är det så att jag definitivt gör mig av med fler saker än vad jag skaffar. Det är superskönt!

Nu kan jag få för mig att rensa även en datorfylld lördag eller när jag har en timme över en torsdag och detta kopplat till en liten "utmaning" som snubblar runt bland bloggarna (rensa ur 10 saker/vecka) har jag funderat över hur jag ska lyckas. För det är trots allt inte alltid som jag orkar eller hinner rensa ur de där tio sakerna. Min lösning har blivit följande:
  1. För var tionde sak som jag har rensat ut (de är samlade på samma plats) tar jag en bild på sakerna.
  2. Jag skriver ett blogginlägg till varje bild, berättar var sakerna tar vägen och väljer publiceringsdatum (som jag har bestämt mig för ska få vara på måndagarna - eftersom man kan planera framåt).
  3. När andrahandskassen är fylld, så tar jag utrensade kläder till en andrahandsbutik som tar emot kläder och saker till en andrahandsbutik som bjuder på fika när man tar sina saker dit själv. Cd-skivor och DVD:er försöker jag lämna in på ställen som säljer sådana i andra hand och som dessutom betalar en summa för dem. (Är det nåt de inte betalar för, så lämnar jag in dem på en andrahandsbutik där intäkten gör gott.)
Allt detta känns bara så skönt att ha kommit fram till. Dels så kommer jag ha minst ett blogginlägg i veckan, dels så känns nog utrensningen än mer meningsfull än vad den redan gör. Kanske kan det inspirera någon annan?
Någon som vill hänga på min variant av "rensa 10"-utmaningen? Tala gärna om det, så kan vi ha lite koll på varandra.



Man kan ju t ex pyssla saker som man vill rensa bort
och skicka dem som ett kort till någon man tycker om,
eller göra något annat innovativt som gör att man har
bättre användning för dem.
Vad skulle du göra av lite garn, papper och presentsnören?

Inga kommentarer: