söndag 17 januari 2010

Från stressad till lugn

Mycket stress och en hel del oroande grejer har gjort det svårt för mig att sova. Hur mycket jag än har försökt att lägga bort tankarna, så har de ändå snurrat.

En kväll, efter ett samtal som gjorde mig tämligen upprörd, så trodde jag att jag aldrig skulle somna. Men försöka var jag ju tvungen till, så jag tänkte att jag skulle läsa något. Jag hittade inget i bokhyllan som tilltalade mig. Så såg jag Bibeln, och den försöker jag läsa varje dag, så jag tänkte "ja, ja, jag tar väl den, det brukar ju stå bra grejer även om det inte alltid är en fullträff". Så jag läste den psaltarpsalm som var på tur, 45. Och den "var väl bra" men ingen hejdundrande upplevelse.
Så jag lade ner Bibeln uppslagen bredvid kudden och började lägga ner huvudet när ögonen fastnade på ordet: "Lugn!". Så jag var ju tvungen att läsa hela versen: "Lugn! Besinna att jag är Gud, upphöjd över folken, upphöjd över jorden." (Orden är från Ps 46:11, Bibel2000.) Jag repeterade orden för mig själv och somnade snart in i en djup och lugn sömn.

Var det en lyckoträff? Jag tror inte det. Det har hänt många gånger att texten har talat rakt till mig, så jag måste säga att det inte är mycket som skulle få mig att tro att något sådant bara skulle vara en lyckoträff.

Ha en välsignad söndag och ny vecka!

Inga kommentarer: