torsdag 1 april 2010

I dag är det sant!

Nej, det är inget skämt! I dag gör jag det: Låter köpstoppet inträda!

Min grundtanke om det kunde du läsa redan här.

Jag har tänkt att föra någon slags ekonomisk dagbok, där mina dagliga utgifter (beräknat på att en månad innehåller 30 dagar) är 80 kr/dag (de månatliga utgifterna är inte inräknade). Fördelat över månaden tänker jag så här:
  • Mat/hygien 1500 kronor (här är även berättigade restaurangbesök inräknade)
  • Sparande 100 kronor
  • Presenter 100 kronor (får köpa i andra hand, samt te/kaffe)
  • Pyssel 100 kronor (för att kunna göra egna kort, piffa till kläder o s v - dock bör jag alltid i första hand se över vad jag har hemma och använda det)
  • Övrigt 604 kr (resor, träningskort, bio, kläder från andrahandsaffär men endast vid behov)
Mitt köpstopp handlar snarast om (förutom det jag skrev om Gud i det ovannämnda inlägget) neddrag på inköp av saker, snarare än att minska på nöjen. Jag går för övrigt inte så ofta varesig på bio eller teater eller några andra kulturella saker, därför ser jag inte att det skulle göra en sådan enorm ekonomisk skillnad för mig och prylarna ökar ju inte hemma, direkt.

Blir det något över på pengarna ovan (hoppas!) varje månad, så åker de in på sparkontot. Skulle jag behöva kan jag dock låna från de andra kontona (typ, välja att inte köpa pyssel denna månad för att jag behöver den 100-lappen till påfyllning av busskortet). Huvudtanken är att inte överstiga de 2404 kronor som jag ovan har redovisat!

Mitt mål, förutom att minska köphysterin, är för närvarande att kunna betala en dator kontant - troligtvis den lap top som min lillasyster funderar på att göra sig av med.

Inga kommentarer: