torsdag 20 januari 2011

Många miljoner

Bild: Esbe.

Jag bor i ett sådant där miljonprogramsområde. Här är de flesta inte rika, men det betyder i och för sig inte att vi är fattiga heller. På vissa gårdar har man ganska bra koll på varandra, på gott och ont. Jag tycker till exempel INTE om när människor talar om för mig hur andra människor är, speciellt inte om det är i negativa ordalag. Jag föredrar att göra en egen bedömning och de flesta människor (egentligen alla människor) har ju kvaliteter även om man inte tycker om alla drag hos dem.

Något som är typiskt för sådana här områden är att man kan hitta lite allt möjligt som är i gott skick - kläder, videoapparater, möbler - som folk har placerat någonstans utanför sina förråd. Det är trist att folk slänger fullt användbara grejer (typ tv-bänken som inte ens har en skråma - för ja, det händer här likväl som i villaområden). Jag kommer att tänka på det friganerna försöker arbeta mot: överkonsumtionen! Samtidigt så ger det åtminstone chansen åt någon annan att få ta del av "lyckan".

Hur många miljoner ställs i våra förrådsutrymmen för att folk inte vill ha det kvar?

För övrigt beundrar jag friganernas kamp mot överkonsumtionen och stöder dem med varma tankar.

6 kommentarer:

Mångmamma sa...

Ja!
Friganer är tokhäftiga i all sin avart. :)
Som jag brukar tjata om; återvinning är bara bäst!

Anette sa...

Ja, det är otoligt vad mycket som slängs!! Där jag bor finns det en jättestor secondhandbutik som är enormt populär. Dit har vi skänkt en hel del men även fyndat en hel del. Deras överskott i verksamheten går bl.a till barnhem o äldreboenden i Lettland.
I en grannstad finns ett annat lysande exempel på återvinning. Där har de boende en lokal där man kan lämna prylar man tröttnat på och hittar man en annan sak där så får man ta den - allt är med andra ord Gratis! :) En jättebra idé som fler bostadsområden skulle anamma :)

jenny sa...

jag har hittat många fina skatter i vårt grovsoprum och när vi satte ut en liten tv som vi inte behövde så tejpade vi fast fjärrkontrollen ovan på + satte en stor lapp på med texten - fungerar utmärkt.
nästa dag var den borta och det kändes toppen!

jag älskar gardinerna, vilket vackert tryck!

Esbe sa...

Mångmamma: Visst är det bäst med återvinning! =)

Anette: Jag mår fysiskt illa när jag tittar på dokumentärer om våra sopberg. Speciellt som jag inser att saker som skulle kunna åtminstone återvinnas också ligger i de där "bergen" (exempelvis plåtburkar). Återvinning och återbruk is da shit!

jenny: Gött när man kan se att ens saker kommer till användning! (Ärligt talat brukar jag spana ner i pappersåtervinningen för att se om det ligger nån rolig veckoblaska eller så där.)

Marika på Odlingspyssel sa...

Har också bott i så kallat miljonprogram. Vi hade ett grovsoprum där det gick att göra oanade fynd. Hittade en jättefin ARne Jacobsen stol där en gång, det var ju snabba 3000 kr sparade liksom. Fast jag kände mig skyldig när jag bar hem mitt fynd, någon annan hade ju gjort en dundertabbe när de slängde den.

Esbe sa...

Marika: Tja... Den "nån annan" hade ju inte koll. Förvisso förstår jag din känsla. Men jag anser nog att du helt enkelt får vara glad och tacksam och göra det du vill och behagar med den!