lördag 12 januari 2013

Dags att skaffa bil?!

bild: esbe
Har nu börjat läsa på om det nya systemet som SL ska införa till hösten: Reskassan. Många har redan konstaterat att det är rörigt, enligt SvD.

Vad ska man säga? Själva kortsystemet i sig påminner väl om Länstrafikens i Örebro (ex.vis) förutom att det förstås är väl inarbetat och fungerar ganska bra! Jag har i alla fall aldrig upplevt det som särskilt krångligt eller problematiskt, personalen kan det de ska och flödet fungerar bra. Jobbigt är det i så fall där att man inte kan fylla på med mindre än 200 kr på bussen och det via visakort, men efter alla bussrån och sådant som har varit så kan man ju förstå.

Men det som jag läser på Svd.se får mig att sucka tungt och tycka att om de inte kan få till systemet bättre än så (för just nu verkar det krångligt och i vissa fall tidsödande) så är det kanske mer värt att skaffa sig en egen liten bil. Inte för att man egentligen behöver den, utan för att det är så mycket lättare att ta sig när det väl är dags att ta sig längre sträckor än in till den närmsta staden.

2 kommentarer:

Palle sa...

Som intresserad av hållbar utveckling och därmed bl.a. att så många så möjligt ska åka kollektivt så är det tråkigt ju fler som känner att bil verkar vara en bra ide.
Kan dock inte klandra dem tyvärr - SL gör det inte lätt att vara klimatsmart alltid.

Hoppas du väljer att låta bli bilen eller funderar på bilpool eller miljöbil åtminstone.

Esbe sa...

Absolut, Palle. Jag är inte direkt för biltrafik, men eventuellt kommer jag bli boende på ett sådant ställe som ändå kräver bil och jag kommer ge mig det jag har råd att ha, vilket nog inte är en sprillans ny till en början. Men det finns ju många varianter, bensinsnåla saker o s v. Det löser sig. Jag beklagade mig nog mest i största allmänhet över att alla verkar göra allt så krångligt och dyrt (även om kanske inte varje del av detta framgick i blogginlägget!).