torsdag 17 januari 2013

Lev i nuet

Lev i nuet! bild: esbe
I kroppen min, en blogg av en man med cancer. Den ska ges ut som bok. Mycket vackert formulerade rader.

Ett inlägg handlar om att någon har sagt "Du klarar det här". Det påminner om något som en vän skrev en gång, om hur jobbigt det är med folk som säger "du ska vinna det här". Att "kampen" mot sjukdomen inte är en tävling. Men att man vet att folk menar väl när de säger sådant här.

Hon och jag han inte mötas så många gånger och vi visste nog ganska tidigt att trots att hoppet fanns där, så var chansen inte så stor. Vi berörde det bara ibland, det mörka, vi lät tankarna fara dit de for. Vi funderade över läkarnas försök till medicinering, hur de skulle lägga upp det. Och till sist så gick det inte mer. När hon somnade in i april i år, så blev jag oerhört ledsen, ledsen för att jag inte skulle få lära känna henne mer än dit. Men jag var tacksam och är tacksam för den lilla tid som vi fick, hon hjälpte mig med många saker - medvetet eller omedvetet. Hon var en av dem som hjälpte mig att börja leva och ibland tänker jag på henne lite extra: "ser du!"

Vi visste att drömmarna som vi hade gemensamt kanske inte skulle slå in, men vi hoppades ändå. Och samtidigt var vi i livet just där vi var. Det är så vi måste leva, vi människor, men ofta så glömmer vi det. Dröm om framtiden, minns gårdagen, LEV i nuet!

Inga kommentarer: