onsdag 24 april 2013

Vad kan jag göra i dag?

Solnedgång. bild: esbe
Bakgrunden
Jag har funderat över vad jag gör av allt - bloggen, studierna, livet. Vem är jag? Vart ska jag?
En vän och jag hade ett samtal i dag, det slutade i att jag insåg vad som är och har varit mitt huvudsakliga mål. Jag har insett det så många gånger förut, men jag vågar så sällan säga det högt. Kanske är det för att det varje gång jag säger det känns som en krånglig väg och att jag aldrig kommer att nå dit. (Ja! Det är fel inställning!)
Vännen sa att det är bra att tänka "vad kan jag göra i dag för att nå det målet?". Det är ett sätt att tänka på som jag behöver ta till mig. Det gäller allt som i slutänden kan summeras som mitt liv. Jag behöver våga ta beslut, jag behöver våga leva!

Insikten
Jag tackar Gud varje dag för de människor som jag har mött de senaste åren, de har lyft mig på ett sätt som jag aldrig hade kunnat förvänta mig. Det krävs ju självklart att jag ville ta emot det som de har gjort för mig, kanske har jag inte gjort det så mycket som jag borde. Men något har satt sig i mitt hjärta och vägrar ge upp.

Beslutet
Jag har bestämt mig för att försöka dela lite mer i min blogg. Mitt liv är skrivandet, det har det alltid varit. Jag kommer inte att kunna lämna det helt. Jag har också vant mig vid ett liv med datorer och internet, jag kommer kanske aldrig att kunna lämna det helt heller. Men att jag tänker att jag ska dela med mig mer betyder inte nödvändigtvis fler inlägg per vecka eller dag, det handlar mer om att ge en liten glimt extra av mitt liv. (Har ni hört den förut?!)
I beslutet ingår också att med bestämdhet hålla nere på etiketterna på inläggen, med andra ord försöka hålla någon form av tema. Inläggen kan naturligtvis glida över i flera kategorier, men mycket passar dock in under en enda.
Jag kommer att vilja sätta nya mål, i vissa fall flera. Även om jag har ett större mål, så krävs det delsteg för att nå dit jag vill nå. Med andra ord: Det jag gör i dag kan påverkar inför det större målet! Med detta för jag in en ny etikett som jag helt enkelt kallar för "mål". Under den kommer både de mål som jag presenterar här dyka upp och förhoppningvis processen av dem. Det gör det lättare för mig att titta tillbaka och vill någon följa vad jag gör och tänka tillsammans med mig så är denna/denne välkommen att göra så.

Starten
Så jag börjar nu.
1. Jag ska åka till Turkiet, från slutet av maj och en månad framåt, tillsammans med ett gäng från skolan som jag går på. Det är härlig avslutning på slutet av början! Precis dagarna efter min 30-årsdag ger vi oss av och banne mig, det ska bli en riktigt bra resa!
2. Jag vill till Ryssland. Jag har velat dit i en evighet. Jag ska komma på ett sätt att ta mig dit, förr eller senare. Vad gör jag i dag för att nå dit?

Inga kommentarer: