måndag 26 augusti 2013

Från koja till slott!

Vi måste värna om naturen! Bild: esbe
Jag försöker hitta sätt att få mitt hem att bli som jag vill ha det. Ni vet, mysigt på mitt sätt. Målet är helt enkelt att trivas. Jag har också en miljö- och hälsoaspekt med i mina val. Det gör att jag räknar bort så mycket plast jag kan ur mitt liv. Visst, jag kommer inte sluta att slå in en och annan macka i plastpåse eller att ta med matlådan i en plastburk, men poängen är att sätta i verket hela min tanke om att leva på ett rättvist sätt mot mina medmänniskor, miljön och mig själv.


Glasburkarna tar över! Bild: esbe.
Jag har funderat över hur jag ska kunna utesluta vissa detaljer i köket som trots allt är användbara och nästan omöjliga att ta bort ur hanteringen. Till exempel durkslaget. En dag kom jag att tänka på Monica Hansson och hennes keramik, som jag har stått och beundrat vid någon julmarknad. Jag sökte på internet och hittade hennes sida, som innehöll just det jag letade efter: skålsilen. Den är så pass fin, att efter att man hällt av potatisen eller pastan så kan man med glädje använda den som serveringskärl. (Det har Monica och jag pratat om tillsammans.)

Så här ser ni min resa mot ett miljövänligare liv. Jag hoppas att jag ska lyckas. Och faktum är ju att varje utbyte är att lyckas, för det handlar bara om att minska på plasten inte på att helt göra sig av med den. Livet måste ju fungera också! (Men det fina är ju, att ju fler plastgrejer som försvinner, desto mer blir allt man gör känslan av slott istället för koja och det tycker jag om!)

Inga kommentarer: