fredag 8 november 2013

Om ett föredrag om förlagsbranschen

Här känner jag mig hemma.
Ett bibliotek i Turkiet.
Bild: esbe.
Helt oplanerat hamnade jag idag på ett föredag om bokförlag. Mycket intressant! Hölls av Maria Sjödin på bokförlaget Morfem. Passar bra in i min nuvarande "yrkesroll", där jag är inne och sniffar i bokförlagens spännande värld. Behöver bygga på mina kunskaper och jag samlar så gott jag kan från alla håll. Helst ska det vara snabbt, billigt och gratis - det var det idag. Fick till och med smörgåsar och kaffe. Mums!

Föredraget som sådant var vardagsnära och enkelt och gav en bild av vad man själv kan göra för att bli attraktiv för branschen på olika sätt. Sjödin hade samma åsikt som jag i frågan om att böcker aldrig kommer att sluta tryckas - de kommer alltid att vara intressanta, men de kommer att vara intressanta på nya och andra sätt. För en del (mig till exempel) är böcker något som nästan måste existera i ett hem. Någon har sagt att man kan lära känna en människa på vilka böcker hon har i sin bokhylla...

Hon berättade också om olika roller i ett bokförlag. Jag tyckte mig kunna vad man behöver göra, men jag var nog inte medveten om hur många man egentligen skulle behöva vara. Åtminstone inte till titlarna. Själv rör jag mig i ett enmansföretag där jag egentligen bara har fått möjlighet att titta in över axeln.

Nytt ord för mig blev "lektör", en person som läser manus åt bokförlagen och säger om den tror att det är värt att titta närmare på. Började genast drömma... Oj så mycket roligt det finns!

Några spännande siffror var
  • Det finns ungefär 8000 utgivare i Sverige
  • 62 förlag ger ut 70 % av branschens omsättning
  • branschen klarar sig på "bestsellerism"
  • 10000 titlar (alla inte nyskrivna böcker) ges ut varje år

Tips på hemsidor
www.oversattarsektionen.se
www.forlaggare.se
www.svb.se

Inga kommentarer: