söndag 8 juni 2014

Matplanering

Inte hållbar lunch!
Bild: esbe.
Tappar hela tiden denna motivering för maten. Senaste rycket var att städa kylen och skriva ner allt som finns där. Det innebär att jag stryker över i listan när det tar slut och jag kan se om jag behöver skaffa något nytt/mer eller inte. Något att utgå ifrån i alla fall. Ska försöka göra samma sak med frysen någon dag framöver. Det blir lättare att planera maten då.

Jag vet inte varför det inte funkar. Men det gäller bara att bita ihop, tänker jag. Det gäller att komma ihåg att det hjälper plånboken att ha koll på vad som finns och äta av det, istället för att handla.

Middagshjälpen är i alla fall lite inspirerande igen. Jag tror att jag finner en större motivation när jag vet att detta är mitt sätt att kunna få hem lite trevliga saker för servering och inredning. Det kostar förvisso arbete men det är ju allt det kostar. Och ger det mig dessutom en lite roligare mattallrik och en trevligare komponerad måltid, då är det faktiskt mest en vinst! I dag inspirerades jag att göra en sallad, receptet har jag laddat upp på Middagshjälpen, förhoppningsvis så godkänns det. Det är nog trevligt för alla parter.

Inga kommentarer: