lördag 1 november 2014

Jag är en överlevare

Många av mina vänner fascineras över mina överlevnadskunskaper, att mina pengar räcker länge trots att jag har ganska lite, ganska ofta. Att jag inte går hungrig, även om jag bara har pengar till räkningarna en månad (händer ytterst sällan - jag har ofta en buffert, men när jag inte har någon som helst inkomst och måste leva på bufferten, så snålar jag rätt så rejält). Det finns några enkla saker att följa:
  1. Var inte kräsen
    Om man är kräsen så faller hela grejen på en gång. Var inte rädd för att använda en dag gammal mjölk, låt inget förfaras. Alla små matrester kan bli en hel måltid! Om en vän har tröttnat på något i sitt skafferi, eller bara inte hinner äta upp det själv och undrar om du vill ha: ta emot! Varken du eller vännen behöver skämmas: Det slipper slängas. Byt saker med andra, sälj det du inte behöver, köp i andrahandsaffärer.
  2. Räkna pengarna
    Ha koll på hur mycket du har att äta för en månad. Är det 1000 kr, dela upp hur mycket det är per vecka, då vet du vad du har att handla för. Leta efter rabatterade produkter, köp saker med kort datum (mycket går att frysa in) och var inte rädd för att plocka upp tomburkar längs vägen hem (eller bort, om du har någonstans att lägga dem - ett tips kan vara att alltid ha några tomma plastpåsar i fickorna). Köp storpack när du kan (exempelvis pasta är ju något som kan lagras). Men var konsekvent! Handla inte över den summa du har/per vecka, blir det däremot kvar något så kanske du kan lyxa till det kommande veckor.
  3. Plocka bär, svamp, växter och frukt
    Ja, håll dig efter säsong så kan du få nyttig mat från tidig vår tills snön har fallit.
  4. Kläder och accessoarer
    Laga kläder i stället för att köpa nya. Gör nytt av gammalt. Det är både miljövänligt och snällt mot plånboken. Mina favorithandväska (ännu ej använd) har jag gjort av en liten orange löpare och axelremmen har jag flätat av remsor från en gammal t-shirt och lite gammalt garn.

  5. Läsning och film
    Om man älskar att läsa och att se film - låna böcker och filmer från biblioteket. Man kan till och med få dem att köpa in böcker och filmer!
  6. Paneler, kuponger och poäng
    Samla poäng, leta kuponger, hitta bra appar, ansök om att få testa produkter. Gör ekonomin till en sport! Då blir det lite roligare, även om det är tajt om pengar.
  7. Baka och laga mat
    Fika och mat inmundigas hemma så mycket som möjligt - ju mer man gör hemma, desto mer pengar blir faktiskt över av veckoransonen. Vad händer då..? Jo, man kan faktiskt unna sig något. Det blir faktiskt en väldigt stor skillnad att baka bröd och kakor hemma, i stället för att köpa dem i affären eller (ännu värre) gå ut och äta/fika. Samtidigt får man ju pengar över från veckohandlingen (förhoppningsvis) och kan unna sig det där lilla extra i vardagen ändå.
  8. Transporter
    Planera, planera, planera! Cykla och gå så långt det är möjligt - nyttigt för kropp, knopp och miljö. Om du måste göra resor - räkna ut om det är billigaste blir att köpa enkelresor eller ett pendelkort, eller om det går att dela bil med någon och därmed dela på bensinen.
  9. Presenter
    Man vill ju ge bort presenter. Man kan alltid göra saker för människor som blir glada. Baka något, se till att ta sticklingar på dina växter (i tid) för att ha som gå bort-present. Gör dina egna grattis-kort. Först kan det kosta, men sen räcker ju materialet ofta länge. Kreativiteten ökar ofta med att man börjar göra saker. Titta i tidningar, böcker och hemma hos folk.
  10. Inredning
    Hur ser saker ut, har du något hemma som liknar det? En av mina egna favoriter är smyckeshållaren som jag gjorde - den sitter fortfarande på väggen hos mig. Lite tyg och färg kan göra en enorm skillnad.


Hur gör DU för att överleva?

Inga kommentarer: