måndag 8 februari 2016

Svensk frukt

Varje gång jag hittar svensk frukt i affären blir jag så glad. Igår fanns det päron, förutom äpplen. Vissa menar att kravmärkt frukt går framför inhemsk, men jag har svårt att hålla med trots att jag känner till argumenten. När jag köper frukt stöder jag odlaren och dennes omgivning. Jag tänker mig att om jag hjälper till att köpa svensk frukt så hjälper jag även svenska bin och andra insekter. Självklart kan jag fortfarande köpa t ex kravmärkta bananer, men det är ju inte en frukt som i dagsläget går att odla i Sverige, men fortfarande ett näringsrikt tillskott i nordbornas kost. Förhoppningsvis bättre än det vita sockret. Om man måste välja.
Hursomhelst. Det jag längtar allra mest efter är att odla min egen frukt, lära mig att förvara den, leva på den och på så vis bidra till en bättre värld.

Inga kommentarer: