tisdag 2 augusti 2016

Mindre sött blod?

När jag läste boken Ett sötare blod blev jag åter övertygad om att det inte finns något bra argument till att äta snabba kolhydrater (om man inte supertränar). Godis är exempelvis inte särskilt gott, åtminstone är det försvinnande lite som är gott på riktigt, men tanken på grädde och bär får åtminstone mig att dregla! Jag kom i samspråk med några vänner om detta och blev tipsad om en blogg som innehåller tips på lågkolhydratkost.
Det har förstås diskuterats en hel del i media kring fettets och sockrets vara och inte vara, tyvärr har sockret de stora sockerbolagen i ryggen. Få talar om hur sockerindustrin och godisbolagen vägrade en sockerskatt när forskare föreslog det för ungefär 50 år sedan, p g a det de sett när de tvingat de intagna på mentalsjukhus att leva på godis och extra mycket socker.
Människor pratar inte heller om att innan insulinet uppfanns så mådde diabetiker bra genom att hålla sig från bröd (d v s snabba kolhydrater) och socker. Och mycket annat.
Ann Fernholm, som har skrivit Ett sötare blod, är professor i mikrobiologi och vetenskapsjournalist. Hon skriver boken på ett klarsynt sätt och lyfter fram vad det har forskats om och inte. Utan att vara allt för kritisk lägger hon upp argument för och emot en kost med kolhydrater, följdsjukdomar, tankar kring människans mående och exempel från människors liv. Hon är informativ, inte rabiat som jag upplevt andra vara. Och det ska hon ha en eloge för.

Inga kommentarer: