tisdag 4 april 2017

De sista dagarnas väntan

Så här i slutet av graviditeten är inte frågor om nedkomst och förlossningsort (varför behöver folk veta det, om de inte själva vill få råd i frågan?) så roliga längre. Oavsett hur välmenande det är. Dessutom finns det ett antal kommentarer som är helt onödiga. Jag behöver väl inte räkna upp dem, men något av det som stört mig mest är kommentarer om hur stort barnet kan vara för att den och den släktingen vägde så mycket när den föddes. Jaha?!? Och det är nödvändigt att tala om för en (först)föderska därför att..? De flesta barn väger inte mer än 3500-4000 g. Dock är det statistik,precis som det mesta andra. Statistik är en måttstock, men inget att följa slaviskt.
     De ständiga frågorna om barnet kommit än är jobbiga bara i sig, men det finns ytterligare att tänka på när det gäller detta. Om människor inte har hurrar över sitt nyfödda barn så kan det ju ha hänt något, eller att orken helt enkelt inte finns att upplysa världen. För egen del vill jag inte släppa in fler än nödvändigt i kunskap om barnets födelse skett, för jag tror inte att jag kommer att orka hur bra vi än mår.
     Och nej. Det är oftast inte två barn hos en gravid kvinna efter vecka 37, så skippa den frågan. Skippa den helst helt. Om folk väntar tvillingar så berättar de.
     Ett hett tips är att hålla låg profil angående sånt här och ställa andra frågor  (helt andra) - chansen är så mycket större att man får veta hur det verkligen är då.

Inga kommentarer: