onsdag 24 januari 2018

När BVC inte har svar får man leta själv

När jag började bli trött på att inte hänga med på vad som är de ungefärliga stegen i barns utveckling frågade jag BVC-sköterskan om det finns någon bra bok att läsa om dessa. Det visste hon inte. Visst kan man läsa en del på 1177 men jag tycker att det är svårt att få en lätt överblick där. Plötsligt en dag när jag letade efter något annat bland i Legimus samlingar fann jag det jag sökt efter,  Åldrar och utveckling  skriven av Viveka Ljungsteöm.
     Här presenteras det vanliga i barns utveckling och indestryks att det inte alltid sker enligt detta. Som nybliven förälder är det skönt att få lite uppbackning för tankar och faktiskt sudda ut en del orosmoment typ "Vad händer om jag inte är glad hela tiden? Får mirr barn men av det? " Tips som att få barnet att känna lycka någon gång varje dag och att påminnas om att det faktum att man byter blöja i rimlig tid också är kärlek och omsorg och bäddar för ett nöjt, glatt och lyckligt barn öppnar insikten om att det är fullt möjligt att vara en bra förälder sådan som man är.

Inga kommentarer: