lördag 2 april 2011

Rädda våra mineraler!

Denna text publicerade jag första gången lördagen den 10:e november 2007. Tyckte att den kan passa sig att låta gå igen. Som en liten påminnelse till oss alla. Och för att jag rensar ut de gamla blogginläggen och tycker att vissa är värda att ha kvar. Detta är återvinning!

Jaha, vad säger man nu då? Kongo har en stor tillgång av koltan - berättar P1:s Konflikt - en mineral som finns i mobiltelefoner, lap tops och dvdspelare. Jag ställer mig frågan: Går koltan att återvinna? I sådana fall har jag en mobil eller två att lämna in så att sakerna i dem kan återvinnas, allt från koltan till plast!

Jag ställer mig frågan: Vad händer när merparten av alla mineraler finns i våra bubbelvattenflaskor, mobiler och datorer? (och Gud vet vilka fler ställen vi placerar mineralerna på, i stället för att ha dem i naturen) Kommer världen att kollapsa? (Jag skulle inte förvånas, med tanke på hur världen redan ser ut.)
Jag ser redan översvämmade länder överallt, för min inre syn förstås (bortsett från Nederländerna, som än en gång fått besök av havet). Hallå! Låt mangroove-träden växa! Vi behöver inte räkor! Fiskar och annat som försvinner, vi måste göra något! Någon sa (om något annat): "Det är bara att go with the flow." Jag VILL INTE! Det finns så mycket kvar att göra för varandra och för världen. Om alla gjorde något enkelt - till exempel bytte ut alla glödlampor mot energisparlampor - så skulle det faktiskt hända något, utan att man som enskild person behöver lägga ner särskilt mycket tid, ork eller pengar. Själv så byter jag till energisparlampa när den gamla lampan går sönder.. Så det tar lite tid, men det är det värt!

Jag vill inte titulera mig domedagsprofet, men när varje dag blir värre än den andra (8 skolungdomar ihjälskjutna - I FINLAND!) och människor superkonsumerar så att de går 1,2 miljoner back (på bara några år!) vilket leder till att ännu mer koltan och andra ämnen tas ur marken för att möta våra begär, då kan man ju inte göra annat än att stå där, peka på Uppenbarelseboken och på Jesu utsagor i evangelierna: I den sista tiden ska allt förvärras!

Hemmamamman skriver i ett inlägg om bland annat mobiltelefoner och koltan.

Inga kommentarer: