söndag 23 december 2007

Julklappar och att tomta

Dagar är så underliga, de kan präglas av allt i ett enda andetag: glädje, sorg, förhoppning, nervositet (negativ och positiv).

I dag är en sådan dag. Nervositeten (den negativa) nämner jag inte här, men den positiva satte sig just som en klump i magen. En av pappas grannar tänkte på att jag skulle kunna vara jultomte hemma hos dem. Jag ställer mig frågan: Hur är man tomte? Det känns som hundra år sedan jag träffade på en jultomte senast. Nåja... åtminstone tio. Dessutom strider ju själva tomte-saken delvis mot min tro. Hur mycket än Eva Funck (trodde faktiskt att hon heter Funcke, men tyckligen inte) talar om St Nicolaus och andra saker, så är jultomten mest kommersiell i mina ögon. Tyvärr, kanske. Men det är ju sådan julen har blivit.
Jag hörde att varje svensk har handlat julklappar för 7000 kronor i år (i genomsnitt förstås). 7000 kronor!

Men jo. Jag tar nog och leker jultomte i morgon. Vad gör man inte för en nioåring och hans familj?

God Jul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

God jul Elisabeth! Ha nu en underbar dag och njut så mycket det bara går.

What!!?? 7000 kronor?
Hur är det möjligt? Vem har så mycket pengar?


julkramar!

Anonym sa...

Hej! Gick det bra att leka jultomte? Gott Nytt år! Kram Lizz