onsdag 12 december 2007

Müslibars och kaffe i rättvis kravanda

Med glädje finner jag lite Fairtrade-produkter när jag kliver in i en av alla matbutiker som finns i stan. Müsli-bars med blåbär/russin och tranbär/russin. Jag föredrog blåbär/russin, kan jag säga så här i efterhand. Det är tryggt och gott att veta att det finns små enkla val man kan göra, när man känner att man inte hinner vara så god och bra som man önskar. För min del blir det att köpa Fairtrade (Rättvisemärkt) och krav på sådant som jag vet inte enligt konventionella sätt har goda produktionsvarianter. Men man kan inte heller späka sig. Ibland känns det som att huvudet kokar över av all kunskap, då får man kanske finna sig i att välja det som man underförstått vet inte är så bra, för man orkar eller hinner inte leta reda på de rätta valen.

Jag läste i en artikel om en kvinnlig kaffeodlare, vars kaffebönor både är Rättvise- och Krav-märkta. Hon sa att hon ber och tackar för alla som köper dessa prodkter. Hon önskar också att fler skulle köpa Rättvise- och Krav-märkt kaffe, eftersom det fortfarande är så att de får sälja det till mycket dåligt pris som konventionellt kaffe eftersom det annars skulle bli dåligt. För mig är det ett enkelt val: Jag fortsätter att köpa mitt Krav- och Rättvisemärkta kaffe, för då vet jag att jag hjälper någon till ett liv där risken för cancer och andra sjukdomar knutna till gifter som annars används (vid konventionell odling) blir betydligt mindre.

Inga kommentarer: