torsdag 21 februari 2008

Kravmärkt

Än en gång så har jag fått en påminnelse om vikten av krav-märkt, framför allt när det gäller kaffe och bananer. Läste i en artikel i Dagen om de biverkningar som kommer från besprutningen av konventionellt odlade bananer.
I en forskningsrapport (förvisso inte jättestor) sägs det följande (citat ur Dagen, 20 februari 2008): "...forskarlaget hittade gifter i urinen, och de konstaterade också att de hade en klart sämre hälsa än i den andra testgruppen. En lång lista av bieffekter kunde radas upp, exempelvis minnessvårigheter, minskad aptit och viktminskning. Trots att de använde skyddsutrustningen." Skyddsutrustningen bestod av plastpåsar runt bananerna, för att gifterna inte skulle sprida sig.
Nu används plastpåsar även till kravodlade bananer, men dessa innehåller inga gifter utan ett av bekämpningsmedlen är faktiskt vitlök!

Jag tycker faktiskt att det är allas vårt gemensamma ansvar, som svenskar och storkonsumenter av både bananer och kaffe, att välja det som är ekologist odlat framför det som är konventionellt odlat. För mig är det en självklarhet att välja krav-märkta bananer och kaffe, även om det är lite dyrare. Det gör jag för min medmänniska på andra sidan jorden, men också för mig själv. Och sen är det faktiskt inte så dyrt med kravmärkta bananer längre, i en matbutik nära mig kostar de inte mer än 18.90 kr/kg och det verkar inte vara en tillfällig fluga då priset har legat så sedan jag kom tillbaka hit efter jul.

Mitt nästa mål är att alltid köpa kravmärkt kakao - för det är, förutom kaffe, en av de största orsakerna till skövling av skogar eftersom både kakao och kaffe växer snabbare i sol än skugga.

Inga kommentarer: