måndag 12 maj 2008

Förnöjsamhet

Jag har tappat mer eller mindre all konsumtionsönskan. Det är så oerhört skönt! Det handlar inte ens om snålhet (även om inte ekonomin är jättegod, så måste jag ändå understryka att just nu känns det som att det inte spelar någon roll om jag har 500 eller 5000 kronor att röra mig med när räkningarna är betalda, jag vill helt enkelt inte ha mer än det jag har eller verkligen behöver).
Som en av mina vänner nämnde häromdagen så är det viktigt att förvalta Guds gåvor på rätt sätt. Jag ser varenda femtioöring som en gåva från Gud, vartenda fynd i soprummet också (ni må tro så snygg man kan bli med ett skärp och så häftigt det kan bli med lite fantasi med ljushållare som man finner bland saker som andra har ratat).
Rikedom ligger verkligen inte i hur mycket pengar och saker man har. Det ligger i förnöjsamhet och vänskap. Om vi delar på allt, så har vi allt.

Fastän jag äger ingenting
äger jag ändå allting
Och när jag tittar mig omkring
så vet jag att jag är rik
Jag är rik
Jag har Dig
Himmelrik
Tack vare Dig
(Ingemar Olsson)

Inga kommentarer: