torsdag 26 juni 2008

Ubuntu

Snart ska jag installera Ubuntu i min lap top. Väntar bara på att kameran ska ladda över alla bilder, så att jag kan stänga ner denna dator och koppla in internet i den andra.

Ubuntu är en gratisprogramvara som finns på nätet att hämta hem för den som vill - ett linuxprogram (operativsystem) som ska vara bra, sägs det! Så vitt jag har förstått är det nästintill ingen risk att få virus. Underbart!! (Om det är sant...)

Förövrigt finns det en rättvisemärkt cola som heter Ubuntu. (Den är dessutom god.) Jag undrar om de har något med varandra att göra?

1 kommentar:

Den allvetande brädhögen sa...

Det lär betyda ungefär "göra något många tillsammans", säger min ubuntufrälste gubbe. Vi har det systemet på vår dator, och har aldrig fått ett virus.
Colan var tydligen god enligt dottern som vi nyligen kostade på en dylik. (DET ordet är väl speciellt...dy-lik, urrrrrk.)