söndag 16 november 2008

Nu ska ni få höra nånting som jag vill tala om!

Ni bara måste få veta vad jag fick till sen lunch hos ett par av mina vänner igår! Det var helt fantastiskt gott, och jag säger bara: Tzatziki, släng er i väggen! (Eller Fyrisån, för den ligger så pass nära.)

Jag har tidigare dagar undvikit att tala om vad jag har ätit till lunch, dels för att jag har haft väldigt mycket att göra och dels för att det inte har funnits mat värdig att kallas mat på min lista.

Efter två timmars barnpassning igår förmiddag cyklade jag över (nästan) hela stan, hem till ett par vänner som jag inte varit hemma hos tidigare. De har en mysig lägenhet, för övrigt. Och en bedårande dotter som är fyra månader och nästan aldrig gråter utan ler och skrattar mest hela tiden.

Nåja... Vill ni veta vad som dukades fram då? Hemmatillverkad fläderblomssaft (skulle skrivit av receptet, men det glömde jag), rotsaker i ugn, svampsås, surkål, svartvinbärsgelé, jättegod grönsallad och sist, men absolut inte minst: Lammstek!
Och nu till varför Tzatziki ska slänga sig i Fyrisån: Jag har aldrig ätit ett bättre tillrett lamm än det jag åt i går. Dessutom fick jag med mig det som blev kvar av steken hem och det som blev kvar av såsen. Lycka!

Inga kommentarer: