måndag 2 mars 2009

Gott bröd!

Igår slog jag till och bakade ett bröd utifrån ett recept i senaste numret av Buffé (Icas medlemstidning, för den som inte visste).

Det blev gott, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet!

Bovetelimpa med aprikoser & frön
1 limpa

4 dl dinkel-/vetemjöl
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön (naturella)
1 dl pumpakärnor (naturella)
2 tsk bikarbonat
1 äpple
1 dl torkade aprikoser
½ dl honung
4 ½ dl naturell yoghurt

Ugnen: 175 grader

  1. Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke.
  2. Kärna ur, klyfta och skär äpplet i skivor. Klipp/skär aprikoserna i små bitar.
  3. Rör ner hunong, yoghurt, äpple och aprikoser.
  4. Häll smeten i smord och mjölad bakform, ca 30x10 cm. Toppa med frön och havregryn, pudra över lite mjöl.
  5. Grädda på nedersta falsen i ca 60 minuter.
  6. Ta ut brödet, stjälp upp på ett galler och låt svalna, gärna under duk.
Min egen variant var att glömma det sista i punkt fyra och att använda vetemjöl + dinkelmjöl (istället för bovetemjöllet). Jag stjälpte inte heller upp det på gallret eller lät det svalna under duk. Men gott blev det!

Inga kommentarer: