torsdag 5 mars 2009

Matlagning

Här kommer ett recept igen. I dag tog jag tag i att använda upp halva min vitkål som har legat länge i kylen. De blir ju liksom inte så roliga i längden om de bara ligger, det är bättre att de får bli lite mat i magen! Jag hittade ett recept i senaste numret av Buffé, tänkte dela med mig av det.

Köttfärsgratäng med vitkål och curry
4 personer

Sätt ugnen på 225 grader, smörj en ugnssäker form.

Skala och finhacka 1 gul lök.
Strimla l½ vitkål (ca 700 g).
Fräs lök och kål i ca 10 minuter utan att det tar färg.
Ha i 1 msk curry och fräs några minuter till.
Låt blandningen svalna.

Blanda 400 g nötfärs (jag använde nån vegetarisk variant), 1 ägg (jag tog 2), 1 ½ tsk salt och 2 krm peppar.
Tillsätt kålblandningen och blanda allt.

Lägg det i formen (passade på att strö över lite ost), ställ i ugnen ca 20 minuter.

Servera med potatis (eller pasta, som jag gjorde).

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för kommentaren på min blogg - en välsignad fasta önskar jag dig!

/Bitte Assarmo