fredag 5 juni 2009

Trångbott

Mina 16 kvadratmeter börjar kännas väldigt trånga och jag vet inte när jag kan komma ifrån dem. Det har gjort att jag har börjat fundera över nya lösningar på möblering - den som har varit här tror nog inte att det går på något annat sätt än nu. Det är förvisso sant. Men det går ändå att göra det smartare! Så jag har en extrem hemförändringsplan!

Skåp- och låddelarna på bokhyllorna (bilden) ska få ta plats under sängen. (Överdelen till lådorna är sedan tidigare förpassad till balkongen där jag nu har diverse odlingar i stället, och där den bokhyllan står har jag istället en vit Billy-hylla 90 cm.) Ställer man banankartonger på den låga högkanten (långsidan...) så får de precis plats under, vilket gör att jag kan gömma undan tyger, kläder som ska lagas och annat där. Mycket praktiskt. "Men glider inte sängen då?" undrade min mormor. Kanske gör den det, men då så får jag försöka skruva fast sängen i delarna under.
Och voila! Jag har mer plats i mitt rum. (Den ska inte fyllas upp.)

Just ja... Den resterande överdelen... Jag räknar med att ha den kvar där den är idag, men på en lite lägre nivå Jag hoppas att det ska fungera. Men tippar den inte? Det har jag också tänkt på! Där kan man säkert hitta en stabil låda eller något annat som är cirka 40 cm hög och bredare än hyllfunktionen. I den lägger man saker som i stor mängd blir tungt (filmer, böcker som inte används så ofta?) så får man också den ytan lite utnyttjad.

Jag längtar så jag skulle kunna bli galen!

2 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Banankartonger är ganska snygga tycker jag. Men du skulle kunna klä dem med tyg eller snyggt papper om du tröttnar. Kanske skulle du kunna sätta en sån där Lack-hylla från Ikea övanför en dörr?

Esbe sa...

Marika, bra idéer! Jag har faktiskt redan klätt en banankartong i vitt papper - kommer nog göra så med övriga också. Eventuellt sätta dit någon bild på vad de innehåller.

Har funderat på att sätta upp någon hylla över dörren. Vi får se hur jag gör! Ett annat alternativ är att sätta den över sybordet... Men först ska jag göra något åt det jag enkelt kan göra något åt. Alltså med det som redan finns hemma!