lördag 22 augusti 2009

Tankar från blåbärsskogen

Jag ser fram emot vintern - även om jag misstänker att den kommer vara lika inkomstknapp som det har varit tidigare under året.

Just nu är det samlarperiod för min del - vilket både innebär att jag fyller frysen och måste tömma den en aning! Har plockat en hel del bär, i dag ungefär två liter blåbär. Tidigare ett antal liter andra bär samt rabarber. Har börjat plocka på mig äpplen från de "vilda" äppelträden (vissa är mer vildaktiga -sura- än andra) som jag har tänkt göra mos av, eller kanske bara frysa in klyftvis för att göra mos av dem senare.

Så jag måste ju äta av det jag redan har i frysen... framför allt matlådorna. Min frys känns så oerhört trevlig!

När jag var ute i dag så funderade jag på nyheternas meddelande om att polska blåbärsplockare kanske inte ens kommer tjäna ihop till biljetterna hit och hem samt boendet de behöver ha under tiden de är här plockar. Jag trodde att det var blåbärsår i år? Jag har hört från jättemånga att det är så mycket blåbär i skogen i år.

Tänk vilket underbart förråd Gud har gett oss - så lyckliga vi ska vara att vi har frysar att stoppa in ljuvligheterna i. Jag hoppas att fler gör som jag - för visst borde väl KRISEN få folk att ge sig ut i skogarna, om inget annat kan?

Inga kommentarer: