tisdag 24 november 2009

Mer tankar om hemlöshet

Vissa jag känner menar att hemlösa får skylla sig själva - att de visst det kan få hjälp, men att de får stå ut med den långa vägen.

Jag säger inget om det... för jag vet inte. Jag ser bara, att ibland (läs: väldigt ofta) skulle samhället ha kunnat gjort något, innan det blev som det blev. (Förutsatt att man sökte nån form av hjälp redan från början. För trots allt, söker man inte hjälp så är det inte så konstigt om man inte får den. Värst är det när man söker hjälp och det verkar som att man motarbetas - vad orsaken än månde vara.)

Jag fortsätter att anse att vårt samhälles skyddsnät innehåller väldigt stora hål, jag framhåller vikten av att ha vänner och min vilja att veta om jag kan göra något överhuvudtaget för den som är hemlös, där hela grunden ligger i att jag köper Situation Sthlm när det har kommit ut ett nytt nummer, av den hemlösa som råkar komma i min väg.

Jag tror dessutom att många, liksom jag, försöker hålla sig undan konstiga instanser som mest verkar vara till för dem som fixar allt. Jag har lika svårt för Arbetsförmedlingen (jag har min egen variant... som hittills har fungerat utmärkt) som jag har för Soc, för närvarande. Ändå har jag vänner som är socionomer och jag vet att deras hjärtan är långt ifrån härdade och att de många gånger tycker att det är skitjobbigt att inte kunna fixa vissa grejer.

Och trots att jag har sett många tecken på att det inte fungerar så, så räknar jag med att den dagen som jag verkligen behöver, om den kommer, då finns Soc där för mig. Är jag blåögd, eller vad?

Jag tycker alltså INTE att hemlösa får skylla sig själva. Inte på de lösa grunder som jag fick i den kommentaren från en vän.

Förvisso är vi alla ansvariga för våra egna liv, men i mina ögon är vi likväl ansvariga för varandra.

2 kommentarer:

Strumpan & Co sa...

Tack för kommentaren, vad du är söt! :-) Herregud, vad tiden går, är det advent redan!? Då måste det pyntas! :-D

Och som kommentar till ditt inlägg här, vi har det ju väldigt bra i Sverige jämfört med andra länder. Och jag vet inte riktigt vad det är som gör att vissa faller igenom hålen och andra klarar sig. Men tyvärr tror jag att missbruk och/eller psykisk ohälsa av olika slag ofta (men inte alltid) är förklaringen. Soc och andra instanser har ju kravet att man ska vara nykter och drogfri för att de ska hjälpa m bostad ex. Och andra kanske inte orkar med hela processen för att de mår psykiskt dåligt.

Esbe sa...

Håller med dig i din kommentar. Men för det är det ju inte bra att det springer omkring 400 000 hemlösa i Sverige... för att det inte finns boenden som de har råd med (läs Rolf Nilssons kommentar i mitt inlägg Studier).