lördag 19 maj 2012

Är sopor skräp?!

Så här ska det INTE se ut när man har sopdykt! bild: esbe
 I dag hade Nerikes Allehanda en artikel om sopdykning (dumpsterdiving) på nätet. Med tillhörande film. Det hittar ni här.

Jag har ofta tänkt på att sopdykare verkar vara ganska kreativa människor, oftast unga (även om jag har förstått att det finns familjeförsörjare i lite högre åldrar som dyker och ett antal pensionärer!) och bärande på en stor omsorg. Inte bara om de närmaste, utan om hela världen. Med en kritik mot överkonsumtion när stora delar av världens svälter.

Sopdykare verkar ofta vara kreativa personer!
                                                                bild: esbe
Någon sa i filmen att saker ofta är skräp för att någon inte vill ha den. Ett uttryck som jag har hört någon helt annanstans är "någons skräp, en annans skatt". Och det är väl lite så: om man kan ta tillvara på saker, så kan nästan vadsomhelst bli skatter.


Jag tycker att detta är en viktig fråga som belyser hur vi har det ställt här i världen. Att slänga helt okej mat är inte okej! Det skulle vara så enkelt att, som vissa affärer redan gör, samla det som inte har blivit sålt lite snyggt i kassar/kartonger och ställa det så att ett härbärge eller en ungdomsgård eller vadsomhelst kunde komma förbi och hämta upp det för att kunna göra det trevligt för dem som behöver det.

Själv har jag bara en enda gång lyckats att göra ett dyk, mest för att det råkade stå en soptunna bra till, men jag har mina små skattställen ändå i affärernas halva priset-märkningar. Så håller jag min matkassa nere och markerar att man som konsument inte behöver ha superlångt bäst före-datum alla gånger.

Inställningen till att det går att använda frysen gör också att man kan köpa på sig saker som i vanliga fall skulle ha varit dyra, men tack vare det korta datumet har mer normalpris/det man kan tänka sig att betala, gör att man kan ha lövbiff ett tag framöver eller en ovanlig ost, eller något annat.

Så: fram för mer sopdyk, större frysar och kamp för en rättvisare värld!

Inga kommentarer: