söndag 23 december 2012

Ensam med sig själv

Hjärtformade formar med smält mörk choklad
i botten, vit choklad och nötter som
dekoration.
bild: esbe.
Vad innebär det att lära sig att vara ensam med sig själv? Naturligtvis inte tio timmar framför någon av dumburkarna (tvn/datorn), men kan man sätta på musik och pyssla? Eller handlar det om att ha det tyst och bara låta tankarna komma, lära sig något av dem? Om sig själv? Får man ens brodera eller sticka, om man ska vara nogräknad?

Många människor är ensamma under julen. Vissa har medvetet valt det, andra har kanske omedvetet valt det. Ytterligare några har valt att göra saker på ett visst sätt, som gör att någon blir ensam och någon annan blir mindre ensam. Hur det än är så ser man att effekten av ensamheten är sådan: om jag försöker att hjälpa andra från ensamheten, så blir jag själv mindre ensam - men vad gör man med de ensamma som liksom fortsätter att sända ut att de vill vara ensamma men ändå inte?

Ja visst... Jag ser det i min vardag, annars skulle jag naturligtvis inte reflektera över det. Vad tänker ni? Personligen tror jag att de flesta människor har gjort ett val som påverkar var de befinner sig i dag, för vi väljer själva hur vi ska reagera på saker som andra människor gör mot oss - både de goda och de onda sakerna. Just nu lyssnar jag på Kay Pollaks "Att välja glädje", som just öppnar ögonen inför detta: det handlar om hur jag väljer att reagera på saker som andra människor gör och hur de är. Och hur jag själv är och vad jag själv gör.

1 kommentar:

Mångmamma sa...

Tror som du att vi har ett eget ansvar för var vi befinner oss i livet.
Omedvetna eller medvetna val som i förlängningen gör att vi måste förhålla oss till olika scenarion.
En riktigt god och fin helg önskar jag dig, fina Esbe!1 ecERand